Wednesday 31 August 2016

DIPLOMA LOGISTIK DAN RANGKAIAN BEKALAN
TAJUK: HURAIAN PERANAN MALAYSIA SEBAGAI AHLI OIC

NAMA PENSYARAH: PUAN WAHIDAH BINTI MAT SAID

NAMA AHLI KUMPULAN DAN NOMBOR PENDAFTARAN:

1. ASYRAAF IRFAN B. MOHAMAD RAFI      [02DLS16F1104]
2.MUHAMMAD NASRULLAH B. HARUN      [02DLS16F1086]
3.MUHAMMAD ZULHAKIM B. ZAMRI          [02DLS16F1085]
4.ASYRAAF B. SUHAIMI                           [02DLS16F1017]
5.MOHD SHAFIK AZWAN B. MAT JOHAR    [02DLS16F1098]
6.MUHAMMAD ASYRAAF B. MOHD NOR     [02DLS16F1090]
7.MUHAMMAD AFDHAL B. MOHD MAZUKI  [02DLS16F1021]
8. SHAHRUL NIZAM B. MOHD ZAID            [02DLS16F1078]


PENGENALAN DAN LATAR BELAKANG OIC


PERTUBUHAN KERJASAMA ISLAM atau OIC (Organisation Of Islamic Cooperation) ialah satu pertubuhan antarabangsa di kalangan negara-negara yang mempunyai delegasi tetap ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Organisasi ini terdiri daripada gabungan 57 negara-negara islam seluruh dunia yang kebanyakannya dari negara-negara timur tengah & utara afrika, Caucasus, Asia Tenggara, Asia Tengah, Balkan dan Asia Selatan. Negara-negara ini telah membuat keputusan untuk mengumpulkan sumber mereka bersama-sama bergabung bersatu tenaga dan suara untuk melindungi kepentingan dan memastikan kemajuan dan kebajikan umat islam di seluruh dunia .

Bahasa rasmi organisasi berkenaan adalah bahasa Arab, Inggeris & Perancis. Pada 28 jun 2011, ia menukar namanya daripada Pertubuhan Persidangan Islam kepada Pertubuhan Kerjasama Islam. Pertubuhan Persidangan Islam(OIC) Ditubuhkan pada 25 September 1969 (12 REJAB 1389H) bersempena Persidangan Dunia Islam pertama di Rabat, ibu negara Maghribi ketika memuncaknya serangan ganas terhadap Masjid Al-Aqsa oleh puak Zionis. Tindakan biadab puak Zionis itu mendorong para pemimpin islam menubuhkan sebuah pertubuhan antarabangsa bagi memperjuangkan kepentingan umat islam dalam segenap bidang di seluruh dunia .



OBJEKTIF

  • Memupuk perpaduan di kalangan negara anggota .
  • Menyelaras kerjasama di kalangan negara anggota dalam bidang ekonomi, sosial, budaya, saintifik dan pelbagai bidang lain yang dianggap penting serta mengatur perundingan di kalangan mereka dalam pertubuhan antarabangsa .
  • Berusaha menghapuskan perbezaan kaum, penindasan dan penjajahan dalam sebarang bentuk .
  • Mengambil langkah perlu bagi menyokong usaha ke arah melahirkan keamanan dan keselamatan berasaskan keadilan .
  • Meningkatkan perjuangan umat Islam bagi memelihara maruah,kemerdekaan dan hak mereka dan mewujudkan suasana yang mendorong lahirnya kerjasama dan kesefahaman di kalangan negara anggota dengan negara lain.

KEANGGOTAAN

         OIC kini mempunyai 55 anggota iaitu: Afghanistan, Albania, Algeria, Azerbaijan, Bahrain, Bangladesh, Benin, Bosnia and Herzegovia, Brunei, Burkina Faso, Cameroon, Chad, Comoros, Djibouti, Mesir, Gabon, Gambia, Guinea, Guinea Bissau, Indonesia, Iran, Iraq, Jordan, Kuawait, Kyrghstan, Lebanon, Libya, MALAYSIA (PENGERUSI), Maldives, Mali, Mairitania, Maghribi, Mozambique, Niger, Nigeria, Oman, Pakistan, Palestine, Qatar, Arab Saudi, Senegal, Sierra Leone, Somalia, Sudan, Surinam, Syria, Tajikstan, Tunisia, Turkmenistan, Turki, Uganda, Emiriah Arab Bersatu (UAE) Uzbekistan dan Yaman.

ISU-ISU KONTROVERSI

        Pada tahun 1999 OIC mengangkat Persidangan Antarabangsa Melawan Terorisme. Human Rights Watch telah mencatatkan bahawa definisi terorisme dalam fasal 1 sebagai "setiap tindakan atau ancaman keganasan yang dilakukan dengan tujuan, antara lain, kehormatan orang imperiling , menduduki atau merebut awam ataupun milik peribadi, atau mengancam kestabilan, keutuhan kawasan, kesatuan politik atau kedaulatan negara "tidak jelas dan tidak jelas, dan merangkumi banyak yang umum diterima di luar pemahaman tentang konsep keganasan. Dalam pandangan HRW, ia melabelkan, atau boleh dengan mudah digunakan untuk melabelkan, sebagai tindakan pengganas, tindakan ekspresi kedamaian, berpersatuan dan berkumpul.
     
     Sarjana perundangan, BEN SAUL daripada University Sydney berpendapat bahawa definisi adalah subjektif dan ambigu dan menyimpulkan bahawa ada "bahaya serius daripada penggunaan kasar pengganas penuntutan terhadap lawan-lawan politik" dan lain-lain.
      
     Lebih jauh lagi, HRW yang prihatin dengan OIC yang tampak keengganan untuk mengakui sebagai tindakan terorisme yang melayani menyebabkan disokong oleh negara-negara ahli mereka. Perkara 2 berbunyi: "Perjuangan rakyat termasuk perjuangan bersenjata menentang pendudukan asing, pencerobohan, kolonialisme, dan hegemoni, yang ditujukan untuk pembebasan dan penentuan nasib sendiri." HRW telah mencadangkan kepada OIC bahawa mereka menganut "sudah berjalan lama dan diakui secara sejagat piawai hak asasi manusia antarabangsa" - permintaan yang masih belum mengarah kepada keputusan apapun. Kontradiksi antara lain OIC dan pemahaman ahli PBB keganasan telah terhalang upaya PBB untuk menghasilkan persidangan komprehensif keganasan antarabangsa. Pada pertemuan di Malaysia pada April 2002, delegasi telah membahas mengenai keganasan, tetapi gagal untuk mencapai takrifan itu. Mereka menolak, bagaimanapun, keterangan apapun dari Palestin yang berperang dengan Israel yang menggunakan keganasan. Mereka telah membuat pengisytiharan berasingan: "Kami menolak setiap upaya untuk menghubungkan keganasan dengan perjuangan bangsa Palestin dalam pelaksanaan hak-hak mereka untuk menubuhkan negara merdeka dengan Al-Quds Al-Shrif (Baitulmuqaddis) sebagai ibu negaranya." Bahkan, pada awal pertemuan, negara-negara OIC menandatangani pernyataan memuji Palestin dan "diberkati Intifadhah." Kata keganasan dihadkan untuk menggambarkan Israel, yang mereka dikutuk kerana "keganasan negara" dalam perang dengan rakyat Palestin.

    Pada ke-34 Persidangan Menteri Luar Negeri Islam (ICFM), sebuah bahagian OIC, pada Mei 2007, para menteri luar negeri mengistilahkan Islamofobia merupakan bentuk terburuk bagi terrorisme. 

PERANAN MALAYSIA DALAM ORGANISASI OIC

  • Malaysia menghantar bantuan makanan kepada mangsa perang di Bosnia-Herzegonia yang dirundung masalah serangan Serb.
  • Malaysia turut menghantar sepasukan tentera ke Bosnia-Herzegonia untuk memberi bantuan kepada pasukan tentera PBB pada tahun 1994.
  • Malaysia memberi sumbangan besar kepada pembangunan Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dengan kerjasama OIC.
  • Malaysia juga menyokong aktiviti Bank Pembangunan Islam (Islamic Development Bank-IDB) - sebuah pejabat wilayah di Malaysia pada tahun 1995.
  • Sering menganjurkan persidangan negara-negara Islam dari semasa ke semasa Usaha perantaraan bagi menyelesaikan konflik Iran-Iraq
  • Ogos 1988 sepasukan 15 pegawai tentera telah menyertai pasukan tentera Pemerhati PBB
  • Sokongan kuat kepada perjuang rakyat Palestin dan Pertubuhan Pembebasan Palestin (Palestinan Liberation Organisation-PLO)
  • Menjadi tuan rumah kepada Persidangan Keserantauan Asia mengenai Persoalan Palestin di Kuala Lumpur Mei 1983
  • Menyokong perjuanagn Mujahidin Afgahanistan terhadap Rejim Kabul yang dibantu oleh tentera Rusia sejak 1978
  • Membenarkan Mujahiddin membuka pejabat perwakilan di Kuala Lumpur pada 1984. Tentera Rusia berundur pada 1989
  • Menganjurkan Sidang Kemuncak OIC ke 10 diadakan di Putrajaya pada 16-19 Oktober 2003
  • Datuk Seri Abdullah bin Ahmad Badawi dipilih mengetuai OIC
  • Menimbangakan cadangan Aturan Pembayaran Perdagangan berasaskan dinar emas sebagai alternatif bagi urusan perdagangan di kalangan negara anggota
  • Mengadakan dialog dengan budaya dan tamadun lain (termasuk Barat)
  • Menggalakan perdagangan dan pelaburan menerusi perkongsian pangkalan data
  • Penubuhan Forum Ekonomi Islam sedunia (WIFE), merupakan platform bagi mewujudkan interaksi dan rangkaian dalam bidang perniagaan antara swasta dengan kerajaan khususnya antara negara OIC
  • Menjadi pengantara dalam menyelesaikan peperangan Iran dengan Iraq
  • Menganjurkan persidangan menentang pengganas dalam kalangan negara Islam pada tahun 2002.
  • Menyediakan peruntukan biasiswa untuk pelajar dari negara Islam pada tahun 2002

KESIMPULAN

         Dalam hal ini, Malaysia telah melakukan banyak perkara dalam oic pada waktu dahulu. Tidak seperti sekarang, Malaysia hanya menumpukan pada kemajuan ekonomi lebih dari kepentingan sesama islam. Usul-usul dan bantuan yang diberikan dari Malaysia diharapkan dapat membantu negara islam dan saudara sesama islam di dunia. Saya mengharapkan hubungan Malaysia dengan negara islam yang lain lebih kukuh dan stabil dalam hal ekonomi, pentadbiran dan politik. Jikalau Malaysia dan negara yg terlibat dalam oic mengamalkan sistem islam bedasarkan AL-QURAN DAN SUNNAH, Saya percaya ummat islam sejagat akan terpelihara dari bencana dan perang jika bersatu. Sesungguhnya peranan Malaysia dalam oic adalah sangat penting bagi menegakkan agama islam di atas muka bumi yg indah ini.




LAMPIRAN



LOGO OIC






PERSIDANGAN OIC DI INDONESIA








MALAYSIA MENGADAKAN HUBUNGAN DUA HALA BERSAMA TURKI






SENARAI NEGARA YANG TERLIBAT DALAM ORGANISASI OIC



RUJUKAN

No comments:

Post a Comment